Praktische tips voor thuiswerken

Thuiswerken vraagt een andere aanpak dan werken in een kantooromgeving. Goede arbeidsomstandigheden gaan niet alleen over het inrichten van een ergonomisch verantwoorde werkplek. Het is belangrijk dat u daarnaast ook aandacht heeft voor uw werkhouding en dagindeling. Hier volgen wat praktische tips.

Mijn P-Direkt
  • Wissel regelmatig van houding:
    • sta zeker ieder uur op 
    • loop even rond of
    • haal wat te drinken
  • Vergeet niet pauzes te nemen. Geef ook even aan uw collega’s door wanneer u pauzeert.
  • Probeer een dagritme aan te houden, met een heldere begin- en eindtijd. Anders vervaagt de grens tussen werk- en privétijd te veel.
  • Werk als het kan in een aparte ruimte. Zo kunt u vaak effectiever en geconcentreerder werken.
  • Zoek regelmatig contact met collega’s. Deel waar u mee bezig bent en waar u tegenaan loopt. Deel ook successen en leuke momenten. Dat kan met een groepsgesprek via Webex, Skype of telefoon. Communiceert u via appgroepen? Dan kan het handig zijn om per team twee aparte appgroepen te hebben: één voor lollige berichten en ditjes en datjes en één voor zakelijke berichten. Het is niet handig beide soorten berichten in één appgroep te vermengen.

Aanvullende tips voor het thuiswerken met jonge kinderen

Werkt u thuis terwijl er ook jonge kinderen in huis zijn? Dan zijn hier wat aanvullende tips:

  • Overleg met uw manager of u uw werktijden flexibeler kunt inrichten. Zo kunt u uw werkzaamheden spreiden over de dag op momenten dat uw kinderen een middagdutje doen of nog slapen in de ochtend. Of u kunt het werk misschien deels uitvoeren in de avond, als de kinderen naar bed zijn.
  • Stel een realistische planning van uw werkzaamheden op. Geef daarbij prioriteit aan belangrijke taken en plan vooral niet te veel.
  • Stem de werktijden overdag af met activiteiten in uw gezin: zo kunt u bijvoorbeeld samen ontbijten en lunchen. Plan zodanig dat u tussendoor tijd hebt om even met de kinderen te spelen.