Werkbezoek Defensie bij P-Direkt: wat kunnen we van elkaar leren?

Het is donderdag 18 mei als het ministerie van Defensie op bezoek is bij P-Direkt. De aanleiding voor deze kennismaking is dat Defensie haar complete hr-it landschap gaat vervangen en op zoek is naar een nieuw hr-systeem. P-Direkt werkt al jaren met hr-systeem SAP en geeft Defensie een kijkje in de keuken.

Beeld: ©P-Direkt

Directeur Marijke van den Broek van P-Direkt bijt het spits af tijdens het werkbezoek van Defensie. Ze stelt direct een belangrijke vraag: wat zouden we voor elkaar kunnen betekenen? P-Direkt en Defensie staan voor dezelfde uitdagingen en willen allebei hun systemen klaarmaken voor de toekomst.

P-Direkt als voorbeeld
Cor van der Krogt is plaatsvervangend programmadirecteur vernieuwing hr-it bij het ministerie van Defensie. Van der Krogt werkte eerder ook bij P-Direkt. Hij kent beide organisaties goed, was bij de start van P-Direkt in 2009 en helpt nu Defensie met vervangen van de huidige hr-systemen en het realiseren van een vernieuwd hr-it landschap. Hij vertelt dat hij P-Direkt ziet als voorbeeld met SAP in de dienstverlening. P-Direkt verwerkt dagelijks vertrouwelijke informatie voor 140.000 rijksambtenaren. Hij wil graag leren van de ervaringen van P-Direkt met SAP en deze inzetten voor de ingewikkelde transitie van Defensie.  

Waarom kiest Defensie SAP als uitgangspunt voor de vernieuwing?
SAP is een hr-it systeem dat al jaren wordt gebruikt door de rijksoverheid. Het is betrouwbaar, beschikt over een grote database en is veilig om mee te werken. Dit is belangrijk voor een organisatie als Defensie met 60.000 medewerkers (burgers, militairen en reservisten) en veel vertrouwelijke informatie. Kortom, ook iets dat bij P-Direkt speelt.

P-Direkt werkt sinds 2008 met SAP. SAP is de drijvende kracht achter het P-Direktportaal. De meerwaarde van SAP voor P-Direkt zit vooral in de automatisering van transities en administratie. Dit is zo’n 70 procent van alle hr-processen.

Gebruiker staat centraal
P-Direkt zet middelen in om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen met personeelszaken. Je kunt als gebruiker het P-Direktportaal en de App-Direkt gebruiken om zelf je personeelszaken te regelen. Bij deze zelfservice staat de gebruiker centraal. De focus voor verbeteringen en veranderingen ligt intern dan ook op wat de gebruiker helpt om het zelf te kunnen doen. Defensie werkt ook met een vergelijkbare zelfservice op haar eigen P&O pagina en is bezig met een soortgelijke applicatie als de salarissimulatie in het P-Direktportaal.

P-Direkt en Defensie kunnen veel van elkaar leren door elkaar te betrekken en met elkaar op te trekken. Beide organisatie zijn er over uit dat dit is de eerste, maar zeker niet de laatste bijeenkomst van P-Direkt en Defensie samen is.