Nationale ombudsman

De Nationale ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid.

U kunt de Nationale ombudsman benaderen als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

  • U klaagt over een overheidsinstantie of uw werkgever.
  • U hebt zelf al - liefst schriftelijk - geklaagd bij de overheidsinstantie of werkgever.
  • Uw klacht is korter dan een jaar geleden behandeld door die instantie of werkgever.
  • Er was toen geen bezwaar of beroep mogelijk.
  • Uw klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels of een uitspraak van de rechter.

Klacht indienen Nationale ombudsman

U vraagt de ombudsman om een onderzoek in te stellen naar de manier waarop uw werkgever uw klacht heeft behandeld. U kunt op 3 manieren een verzoek indienen. U kunt een brief sturen, het online klachtformulier invullen of u kunt gratis bellen naar 0800-33 555 55 op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

In u verzoekschrift moet u in ieder geval de volgende gegevens zetten:

  • uw naam en adres;
  • de datum van het verzoek;
  • een omschrijving van de manier waarop uw werkgever uw klacht heeft behandeld;
  • de redenen voor uw verzoek;
  • de wijze waarop u uw oorspronkelijke klacht heeft ingediend;
  • de bevindingen van het onderzoek naar uw klacht door de werkgever;
  • het oordeel van uw werkgever hierover;
  • de eventuele conclusies die uw werkgever hieraan verbonden heeft.

De ombudsman bevestigt de ontvangst van uw verzoekschrift en bekijkt welke ombudsman (of –vrouw) uw klacht zal behandelen. Als de ombudsman u niet verder kan helpen, dan wordt u doorverwezen. Als de ombudsman wel uw klacht in behandeling neemt, dan hoort u binnen 3 weken wat hij voor u kan betekenen.